Varrullar pa vietnamesiska

Vi hann som tur var tillbaka till middagen igar och pa kvallen kom et gang glada vietnameser som skulle sta for kvallsunderhallning. De var kladda i folkdrakter och bjod pa traditionell sang och dans. Sedan ville de naturligtvis fa oss andra att prova ocksa, sa Matilda och Sofia fick representera Sverige. De var jattesota. (Ni som kanner mig har kanske inte sa svart att forsta att jag satt som fastklistrad pa min stol och vagrade rora mig ur flacken.)

Innan middagen hann vi ocksa med en cykeltur runt byn och ett besok pa ett dagis dar barnen sjong for oss om bland annat kycklingar och Ho Chi Minh.

Imorse blev det ocksa en cykeltur. Den har gangen till marknaden dar vi hade i uppdrag att handla varor till varrullar som vi gjorde till lunch. Sjalvfallet skulle detta ske pa vietnamesiska. Det gick faktiskt helt okej trots att vietnameserna mest skrattade at oss. Svamp och torkad lok visade sig vara det svaraste att hitta, och jag lyckades kopa vitlok istallet for salladslok (till mitt forsvar var de valdigt sma och hade skaft). Dessutom verkade vietnameserna tycka nanting om Sofias rosa byxor (vi vet inte vad), samt att Emilia hade tjocka armar och att Matilda hade stor mage. Vi ar inte riktigt sakra, men tillrackligt for att kanna oss lite smasura.

Varrullarna blev iallafall goda och snart ska vi tillbaka till centret for var andra lektion i vietnamesiska. Efter morgonens upplevelse kanns det som att det behovs...

/Sara

Kommentarer
Postat av: Mikael

Hej! Jag hoppas att nagon tar bild pa Sofias byxor. (Fargbild fortass) Later intresant. Armar och magbilder behovs dock inte. Hihi. Simma lungt allihopa. Ps. Synd (tycker jag) att forstora varrullarna med svamp. Men smaken ar ju som baken!! Ds.

2009-03-05 @ 16:09:45
Postat av: Sanne

Hej tjejer!

Ni verkar klara er väldigt bra! Det skulle vara roligt om ni kunde lägga upp lite bilder också. Det är så svårt att föreställa sig hur det ser ut där ni är.

Bor de andra volontärerna i samma hus? Vilka länder kommer de ifrån?

2009-03-05 @ 18:12:39
Postat av: Kay

Vietnamesiska! Go for it! De har ju samma alfabet och allt! Berätta mer om byn. Hur många människor bor där? Ser ni havet? Bjuds ni på fisk? Bad?

2009-03-05 @ 20:15:39
Postat av: eva-karin

Sara, jag ser dig framför mig på din stol, härligt med vårrullar ser jag fram emot när du kommer hem !!

Håller med övriga vore kul med lite bilder, nu går jag och lägger mig kram och chao buoi toi ! (imponerade va ?)

2009-03-05 @ 21:41:05
Postat av: eddo

hahaha!! shit vad kul! :D ni verkar ju ha det hur kul som helst! Och vadå vietnamesiska?! är inte det som typ mandarin eller så?! :O jag är impad.

2009-03-05 @ 22:41:35
Postat av: eddo

okej. läste de andra inläggen..vore kul med bilder tycker jag också-jobba på det. och dessutom sorry för att jag trodde vietnamesiska var som mandarin..pinsamt :)

2009-03-05 @ 22:43:52
Postat av: Frida

Hittade precis er blogg. Visste inte att en sådan skulle dyka upp. Vad trevligt!

Låter som ni har det bra! Ska bli en trogen läsare nu.

Ha det så bra!

Kram

Frida

2009-03-06 @ 01:59:32
URL: http://MyIreland09.blogspot.com
Postat av: Mikael

Hej, natt mot fredag. 04:00 Har forsokt ringa Sofia, men kommer inte fram. Vadret ser tyvarr inte ut att bli sa mycket battre. 6/3=latt regn 15-19 grader. 7-8/3=Risk for regn 15-25 grader. 9/3=nagot regn 18-21 grader. 10/3=Risk for regn 18-29 grader. 11/3=SOL 21-30 grader. 12/3 nagot regn 20-28 grader.

Obs. det ar bara prognoser sa det KAN ju bli battre och sa har ni ju en solig onsdag att se fram emot. Mina arbetskamrater fragar ocksa om ni har borjat jobba med undervisning? Nu gar jag och knoppar ett par timmar men sen aterkommer jag med dagens handelser. Sirius spelade ju hemma, men som sagt var, jag aterkommer. Simma lungt. (fram till onsdag i alla fall)

2009-03-06 @ 04:10:11
Postat av: Gunilla

Hej!

Matilda, GRATTIS på föderlsedagen! Hoppas du blvit uppvaktad ordentligt.

Instämmer med de övriga att lite bilder på omgivningen mm vore ju jättekul att få se. Vad trevligt att ni får lära er lite vietnamesisk matlagning. Jag har fått höra att vietnameser kan vara väldigt rättframma på gränsen till plumpa så ta ingenting personligt.

2009-03-06 @ 07:42:47
Postat av: Sanne

Hej igen

Fyller Matilda också år? Grattis! Barrunda i Hanoi till helgen???

Sanne

2009-03-06 @ 08:13:27
Postat av: Mikael

Jatte-Grattis Matilda. Som present kan jag beratta att Sirius bandylag skrallvann over Vetlanda i finalpelet, sa nu ar dom på väg mot finalspel. DET var val en fin present. Hoppas att det blir god tarta i dag da. Eller ater man inte tarta i Vietnam? Simmmma luuungt.

2009-03-06 @ 08:30:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0