En regnig onsdag med onodig information!

Idag ar det regnigt och gratt, men yaaaay for er, for det betyder att jag har tid att skriva ett inlagg om lite mindre viktiga saker typ som megafoner, fnissiga kvinnor och hitta nemo! :)

Runt omkring har i byn finns det megafoner. Dom kan sitta i traden, pa husen och lite overallt! Vi vet inte riktigt varfor dom finns dar, men vi har hort att det ar for att ibland informera folket om viktiga saker. Fast jag vet inte om jag skulle kalla det viktiga saker. En gang ropade dom ut uppmaningar till folket att tvatta kylskapen (???) och pa morgnarna (nar vi inte vaknar av kyrkklockorna, hundarna, tupparna, motorbikesen eller faglarna) vaknar vi ibland av nagot som later laskigt likt morgongymnastik. "Moot Haai Baa, Mooooot, Haaaaaai, Baaaaa, mothaiba" later det. Det betyder "ett tva tre". Usch for dom som ar uppe och tranar kl 05 pa morgonen!

Och nu over till fnissiga flickor. Vi har san lyx att det faktiskt ar tva kvinnor som lagar mat, diskar och stadar at oss.. Men trots att det ar valdigt uppskattat har jag fortfarande liiite svart for dom. Dom skrattar at oss hela tiden! Jag kan saga "cam on", som betyder "tack", och pa en gang borjar dom "hihiihihih". Jag vet att det ar en del av deras kultur, men njaaa, jag vet inte riktigt om jag tycker om det.

Nu kommer en till valdigt dum jamforelse, en i stil med Ting Tong. Nar vi ar ute och gar, cyklar eller vad som helst, och vi gar igenom en grupp manniskor som alla halsar "hello, hello, hello, hello, hello!" kan jag inte lata bli att tanka pa masarna i Hitta Nemo! Ni vet, "mine, mine, mine!". Precis som fisken i filmen, sa kanner jag mig :p

Idag ar det  vaffeldagen, en av arets basta dagar! Bara for det ska vi laga pannkakor :)

En liten sak till! Idag nar vi skulle avsluta lektionen med "head shoulders knees and toes" sa markte vi att barnen faktiskt har lart sig sangen! Eller alltsa, det ar mer "heeeee sho neee dooo", men fortfarande KUL! Efter det har tyckte Billy att det var dags att lara barnen en ny lat sa nu har vi gatt over till "we will rock you". Vi far se hur det gar! :D


Mat

Kommentarer
Postat av: Mikael

Hej Mat(ilda) och tack for att ni har daligt vader. Du/ni forstar vad jag menar. Sjalvklart ska ni ha bra vader men om bra vader betyder - Inget bloggande, sa ...... Yaaaay. Haaaaaai, Baaaaa, mothaiba klockan 5 later val inte sa konstigt. Jag skulle kanske trivas dar. Fast kanske hellre klockan 17 for 5 e lite val tidigt. Aven for mig alltsa. Och jag hoppas att dom inte satter igang och uppmanar folk att rengora kylskapen kl 5 pa morgonen for de skulle ju bara vara for mycket. Vore kanske anda en ide dar kay och Anne, en stor Megafon i Matildas rum som overaskning när hon kommer hem till sitt lilla tysta rum??? Kl 5 varje morgon sa far hon nya instruktioner om vad som skall goras/utforas den dagen. Fnissiga pojkar hade kanske varit battre an fnissiga tjejer, eller? "Cam on" (Fnittra inte nu) for att du tar dig tid att skriva till oss pa andra sidan klotet och halsa dom andra att dom garna for skriva nagon gang oxa. (E jag tjatig eller). Simma lungt och hoppas att pannkakorna blev bra. Ps. en trevlig ramsa som ni skulle kunna lara barnen ar annars - Djurgarden ar basta laget, spoar Hammarby och Gnaget Ds.

2009-03-25 @ 14:21:19
Postat av: eddo

hahah! :D hitta nemo! roliii!

-det är så en skön film.

gullig barn också :) sött av dom! OH! Gör en video när dom sjunger och dansar till den låten! Fatta kul för er att ha det sen när ni kommer hem! ELLER! ännu bättre, nu gör ni en video från första gången ni övar "we will rock you" sen när dom kan den relativt bra så gör ni en ny...så att ni kan se utvecklingen alltså (!) oooo..bra tips va?!

Puss!

2009-03-25 @ 22:38:34
Postat av: Sanne

Hej Matilda och alla andra,

ingen information ni skriver i bloggen är onödig! Vi är många här hemma som törstar efter att få höra minsta lilla oväsentliga grej som ni vill berätta om.

Kom ihåg det!

Sanne

2009-03-26 @ 09:16:14
Postat av: anne

som sagt ingen info är onödig. Tvätta kylskåpet är en uppmaning som jag möjligen kan förstå vikten av, är ju annars en sån sak som man lätt kan glömma bort...



Är nyfiken på hur människor i byn har det. JAg har ju förstått att många har det mcyket fattigt men finns det några som inte har mat tillräckligt? ¨Går alla barn i skolan? hur många år? Arbetslöshet, jämställdhet etc etc??

Ediths tips om en film på barnen och er undervisning tycker jag ni ska lägga på minnet. Är ni förresten bara i skolan nu eller även på dagiset?

Hur är vädret nu? Finns det färsk frukt? Har ni varit till nån strand ännu?

Idag skiner solen här, det är ganska kallt men vackert o ändå lite vår i luften. I skåne hittar de blåsippor.

anne

2009-03-26 @ 10:50:40
Postat av: Ingegerd

Hej!



En kommentar om vädret här hemma och till Annes info om blåsippor i Skåne. Jag var i Östergötland och såg 1 blåsippa uppe 11 mars! I går kollade jag hemma i Bromma och under löven är det blåsippsknoppar!!! Våren är på G även om det var -6 grader i morse. Solen skiner i dag!



Undrar också hur människorna och barnen har det. Betalar man för att gå i skolan? Har alla barn möjlighet till skola? Hur många år?



Tack Matilda för brevet! Jag blev jätteglad!



Kram



Ingegerd

2009-03-26 @ 12:43:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0