Detta har hant

Ja okej hej. Det ar sa himla varmt och ingen orkar skriva, men jag ska gora ett litet forsok hade jag tankt. Troligtvis kommer vi inte skriva nat mer efter det har. Men tack allihopa for att ni har hangit in there, halsar Matilda. Nu sitter vi pa varat hotell och gungar fortfarande fram och tillbaka efter 30 timmars bussfard. Men vi borjar i Giao Xuan!

Det blev ett tarfyllt farval av byn. (Och sarskilt hushallerskorna. Vi skrev ett brev till dem dar vi uttryckte var stora uppskattning, for vi var for fega for att saga det rakt ut till dem. Och lite for att de inte fattar ett ord engelska, ocksa.)

Halong city var en bra stad. Strandhang, mangodrinkar, karaoke och choklad.

Efter en natt dar tog vi en fin liten trabat ut bland de tusentals oarna i Halong bay. Sa himlahimla vackert och solen sken och vi at ananas uppe pa taket.

Vi besokte en grotta. Vet inte vad den heter, men den var haftig. Trakigt bara att den inte riktigt gick att fanga pa bild. Hur man an forsoker sa blir det liksom bara bilder pa sten.

Utanfor grottan fanns en liten museishop med massor av hiskeliga souvernirer. Sjalvklart rakar Matilda ga rakt in i och valta den allra storsta och dyraste av dem, en trabatsminiatyr. Karringen i affaren kravde 300.000 dong som ersattning, men efter att hon i femton minuter forsokt saga forlat slangde Matilda fram en 100.000 dong-sedel och vande pa klacken och gick. YESSS.

Sen hoppade vi pa baten igen och den har gangen hette destinationen Catba, och det ar den storsta on i Halong bay. Grymt haftiga landskap dar ocksa, man kan nog inte vara nanstans pa on utan att ha fin utsikt. Pa Catba blev det sol, bad i jattevagor, flera batutflykter, kajakpaddling, picknick vid hamnen, klattring upp for ett litet men brant berg och massor av risvin.

Efter nagra helt underbara dagar i Halong sa vi hejda till den brittiska gruppen och begav oss mot Hai phong med speed boat. Sen gick en buss sonder och vi fick byta ett par ganger, men efter manga om och men kom vi anda fram till Hanoi.

(Innan jag forsatter maste jag bara inflika hur otroligt mycket vi har langtat efter att ata pa Tandoori igen. Vi har skrivit ett flertal listor dar vi raknar upp vilka ratter och exakt hur manga nan-brod vi ska bestalla in. Det har helt enkelt vattnats i munnen pa oss bara vi tankt pa det stallet.)

Sa det forsta vi gjorde nar vi kom till Hanoi var att borja springa mot alskade Tandoori.
Men.
Vilket antiklimax.
De hade stangt.
Det fanns inte mycket annat att gora an att ga till puben bredvid, vi hade ju inte atit pa sju timmar. Men ah, vi fick i alla fall fantastiska hamburgare, sa det var inte helt daligt.

Efter att vi atit bunkrade vi upp med Oreos och gick pa bussen som skulle ta oss till Nha Trang. Forst sa Hoai, som bokade biljetterna at oss, att det skulle ta 20 timmar. Sen fick vi hora 27. Nu, sahar i efterhand nar vi ar framme, vet vi att det egentligen var 30 timmar. Vietnameser och tid, alltsa... Bussresan var i alla fall inte sa farlig som man skulle kunna tro. Vi fick se mycket av landet (mer an Billy i alla fall, som ar lat och tar flyget ner. Det tar en och en halv timme), vi sag stader som Hoi An, Da Nang och Nin Binh. Vi stannade och at nudelsoppa till frukost i Hue ocksa.

Eftersom vi skulle aka pa den stora vagen mellan Hanoi och Ho Chi Minh City, hade jag forvantat mig en ratt stor motorvag. Men nehej. Lat oss saga sahar: ibland fick bussen stanna for att en ko stod mitt pa vagen, da kanske ni far en bild av hur det ser ut? Mot slutet blev det allt mer snirkliga och skumpiga vagar uppe i bergen, och det var ratt laskigt. Men nu ar vi framme och vi lever och andas! Fast vi gungar fortfarande lite fram och tillbaka, efter sa lang tid pa bussen.

nej horrni nu maste jag duscha.
emilia

Kommentarer
Postat av: Sanne

Hej

Tack för alla nyheter! Kul att ni har fått se så mycket av landet!

Ni åker väl därifrån i god tid när ni skall till flygplatsen nästa vecka, eftersom bussresorna tar så lång tid? Ingen här hemma vill att ni ska missa flyget hem för att ni skumpar fram på små vägar och stannar för kossor.

2009-04-26 @ 18:56:07
Postat av: Mikael

Hej, och vad kuuul det later, jag menar allting. Med tanke pa att ni kanske inte bloggar mera sa kopmmer ni kanske inte att lasa detta forens ni ar hemma igen så då vill jag passa pa att tacka er/dig (speciellt Emilia) for for bloggandet sa att vi har fatt info om hur ni har haft det. Hoppas att sista veckan blir lika bra som dom senaste och att ni har det bra. Jag fick for mig att ni var i Nha Trang forra veckan sa darfor har ni fatt vaderinformation darifron. Men om ni inte bloggar nagot mera sa blir det inge mera vader fran mig/Uppsala. Och lika bra ar det for det ser ju inte sa bra ut. Men a andra sidan sa verkar det ju inte stamma sa bra (som tur ar!!!) i alla fall. Har hemma har vi i alla fall haft fantastiskt harlig helg med bla himmel. Daremot fick jag ingen fisk nar jag halsade pa brollan i helgen, 2 dagars fiske och ingen fisk = katastrof (forsta ggn det hant). Daremot sa har jag sett tusentals med skarvar sa det kanske beror pa dom. Skarvar och festingar borde inte fa finnas till. (Forlat Eddo, men jag tycker faktiskt sa). For dom som inte vet sa ar skarven en jatteduktig fiskare. Ater flera kilo fisk varje dag. Helsvart ful fagel som dodar o efter o i skargarden med sin spillning som gor att oarna blir helvita av bajs och allt levande dor. Sedan kan det inte vaxa nagonting eftersom bajset ar sa starkt, dessutom ar den fridlysta. (Vilket ar ett mysterium, nar det nu finns sa manga. Explosionsartad forokning). Ovrigt - Svininfluensa som troligtvis ar farligare an fagelinfluensa har borjat sprida sig. Djurgarden (fotboll) ligger trea fran slutet. Ufffffff. Erik Billing forlorade i Robinsontavling och fick aka hem. Ha det BRA och Simma Lungt. Kraaaaaam till er alla.

2009-04-27 @ 08:57:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0